Verenigingen die verbinden

In onze gemeente hebben we veel verenigingen en maatschappelijke instellingen die een belangrijke bijdrage leveren aan onze samenleving. We vinden dat verenigingen zoveel mogelijk op eigen benen moeten staan, maar we helpen waar dit nodig is. Dit vraagt van de gemeente een faciliterende rol zonder te veel regelgeving.

► Het aantal evenementen die verenigingen mogen organiseren gaat op jaarbasis omhoog van zes naar twaalf keer per jaar.

► We kijken kritisch naar de regelgeving in de APV (gemeentelijk wetboek) en schrappen regels die verenigingen teveel belemmeren.

► We onderzoeken de mogelijkheden om de openingstijden van verenigingsgebouwen en kantine(s) te vergroten, maar we blijven waakzaam op oneerlijke concurrentie met lokale horeca.

► Wij respecteren inwoners die willen genieten van de zondagsrust, echter respecteren wij ook inwoners die iets willen ondernemen op zondag. Dat betekent dat wij verenigingen en andere instellingen vrij laten om activiteiten op zondag te organiseren.

► Het organiseren van een buurt BBQ wordt in 2023 vergunningsvrij, inwoners hoeven dit alleen nog even te melden bij de gemeente.

► Waar met een kleine investering van de gemeente, structurele opbrengsten voor het verenigingsleven gerealiseerd kunnen worden, faciliteren we dat. Er komt een lokaal verenigingsfonds met eenmalig 200.000 euro. We dagen verenigingen uit met plannen te komen om structurele inkomsten te genereren en minder afhankelijk te worden van de gemeente, dit noemen wij het leefbaarheidfonds.

► We stellen jaarlijks 20.000 euro beschikbaar voor projectsubsidies. Verenigingen kunnen daarvoor met voorstellen komen om de verbinding in de samenleving te vergroten.