Waar onderwijs een gelijke start biedt

Goed onderwijs biedt kinderen en jongeren de kans op een gelijke start en geeft ze kennis en vaardigheden mee waar ze de rest van hun leven profijt van hebben. Op school leren we kinderen ook wat onze normen en waarden zijn en hoe we in Nederland met elkaar omgaan. Op school leer je wat normaal is en wat niet. Goed onderwijs speelt daarom niet alleen een grote rol in het leven van een individu: de hele samenleving heeft er belang bij.

► Onderwijs moet van goede kwaliteit zijn. Schoolbesturen zijn hiervoor verantwoordelijk, maar de gemeente is gesprekspartner. Als de kwaliteit van lesgeven onder druk staat, biedt de gemeente ondersteuning. Die rol pakt de gemeente ook als het gaat om het voorkomen van thuiszitters in het onderwijs.


► In de komende jaren gaat de gemeente, samen met het openbaar onderwijs, werken aan een solide toekomstplan. Opdat onze gemeente blijft beschikken over voldoende openbaar onderwijs van goede kwaliteit zo dichtbij mogelijk waar onze kinderen wonen.


► We vinden het belangrijk dat je zo vrij mogelijk kunt kiezen naar welke school je kind gaat. De gemeente controleert daarom of scholen zich aan de wet houden.


► Om de ontwikkelkansen van jonge kinderen te vergroten, stimuleert de gemeente dat(taal) achterstanden bij jonge kinderen worden weggewerkt, bijvoorbeeld op de peuterspeelzaal of in kinderdagverblijven. In onze gemeente is dit een probleem van blijvende zorg. Samen met het onderwijs worden extra afspraken gemaakt de achterstanden te verkleinen. De gemeente stelt indien nodig extra geld beschikbaar, want een investering in onze taalvaardigheid is een investering in de samenleving.


► School is een veilige plek waar kinderen zich thuis voelen. Scholen hebben nadrukkelijk een taak bij vroegtijdige signalering van radicalisering, loverboys en huiselijk geweld.


► De overheidgrijpt in als de vrijheid van onderwijs wordt misbruikt. De gemeente treedt hard op tegen scholen die on-Nederlandse waarden verkondigen of discriminatie op basis van bijvoorbeeld ras, geloof of seksualiteit uitvoeren.


 ► School is een sociale ontmoetingsplaats. Daarom stimuleert de gemeente dat er ruimte in of nabij het schoolgebouw is, die bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen, op het gebied van muziek, sport en cultuur. School- en sportgebouwen kunnen voor verschillende doelgroepen worden gebruikt. Bij de ontwikkeling van nieuwe gemeenschapshuizen kijken we nadrukkelijk naar de aanwezige schoolgebouwen en meekoppelkansen. Wij zien het MFA Dodewaard als een mooi voorbeeld hiervan.


 ► Het is belangrijk dat een school goed en veilig bereikbaar is. Daarom zorgen we voor een veilige toegang tot de school, met veilige wandel- en fietsroutes. Ook kijken we naar bijvoorbeeld kiss and ride parkeerplekken. Vervoer voor speciaal onderwijs wordt vergoed. We stimuleren het gebruik van de fiets voor schoolverkeer binnen de gemeente.


► Pesten is een veel voorkomend probleem onder jongeren, of dit nu op straat, in de klas, op het sportveld of online is. In onze gemeente zetten we ons actief in voor het sluiten van een afspraken die pesten tegengaan en zullen voorkomen: het ‘anti-pesten-pact’.


► Samen met de scholen maken we afspraken over het bevorderen van de gezondheid van onze kinderen. Hierbij gaan we niet betuttelen en verboden opleggen. Wel stimuleren we het doen van gezonde keuzes.